Wracając na szczyt #79

williams

Zmagania w motorsporcie są bardzo niebezpieczne. Wysokie prędkości, zdradzieckie zakręty, rywalizacja koło w koło – to tylko kilka niebezpieczeństw występujących w sportach motorowych. Dziś wszyscy polscy fani żyją powrotem Robert Kubicy za kierownicę bolidu F1. Wspaniały talent, wspaniały człowiek, który (mam nadzieję) znów będzie jeździł w królowej motorsportu. Powroty zawsze są trudne, wymagają ogromnych pokładów energii i determinacji w dążeniu do celu. Odkopałem kilka person, którym się to udało.

Niki Lauda

To persona, którą zna każdy pasjonat sportów motorowych. Niki Lauda – austriacki kierowca Formuły 1. W latach 1973–1985 rywalizował o tytuł mistrzowski z najlepszymi kierowcami na świecie. Trzykrotnie zdobywał tytuł mistrza świata – 1975, 1977, 1984. Jednak sezon 1976 był dla Nikiego Laudy najtrudniejszym sezonem w całej karierze.

Podczas rundy w Niemczech na torze Nürburgring, Niki na drugim okrążeniu stracił kontrolę nad bolidem i uderzył w bandę, momentalnie bolid stanął w płomieniach, a siła uderzenia była na tyle mocna, że wrak znalazł się na środku toru, po czym uderzył w niego Brett Lunger. Lauda utknął we wraku swojego bolidu. Z pomocą ruszyli inni kierowcy, którzy wyciągnęli Austriaka. Niestety Niki doznał rozległych poparzeń ciała, płuc i zatrucia organizmu. Po przetransportowaniu go do szpitala zapadł w śpiączkę.

Po sześciu tygodniach intensywnej rehabilitacji Niki Lauda wrócił do Formuły 1 na wyścig we Włoszech! W roku 1976 rywalizacja o tytuł mistrza świata toczyła się między Laudą a Huntem. W ostatnim wyścigu sezonu w Japonii podczas ulewnego deszczu Lauda wycofał się z wyścigu ze względów bezpieczeństwa. James Hunt wygrał wyścig i jednym punktem przewagi nad Laudą został mistrzem świata.

Felipe Massa

Brazylijski kierowca Formuły 1. W sezonie 2009 podczas GP Węgier został trafiony w głowę sprężyną, która odpadła z bolidu Rubensa Barrichello. Felipe Massa po uderzeniu wpadł w bandy, następnie został przetransportowany do szpitala. Uderzenie było na tyle mocne, że uszkodziło kask, przecięło skroń i uszkodziło lewe oko Brazylijczyka. Powrót Felipe Massy do ścigania stał pod dużym znakiem zapytania, do końca sezonu poddawany był rehabilitacji. Z początkiem sezonu 2010 Felipe wrócił do ścigania w królowej motorsportu.

Alex Zanardi

Kierowca Formuły 1 w latach 1991–1994, kolejne lata spędził w serii CART, gdzie zdobył dwukrotnie mistrzostwo. W 1999 r. sportem trafił do F1, ale słabe wyniki nie przełożyły się na propozycję jazdy dla Williamsa w kolejnym sezonie. Po rocznej przerwie wrócił do serii CART, gdzie startował w barwach Mo Numm Racing. W sezonie 2001 podczas rywalizacji w Niemczech na torze Laustitz na 143. okrążeniu zderzył się z kanadyjskim kierowcą Alexem Taglianim. W szpitalu walczył o życie, niestety stracił obie nogi. Jednak to nie przeszkodziło mu w powrocie na tor Laustitz, gdzie w specjalnie zmodyfikowanym samochodzie pokonał brakujące 13 okrążeń.

W kolejnych latach startował w mistrzostwach samochodów turystycznych, gdzie odnosił zwycięstwa. Po sezonie 2009 wycofał się z rywalizacji na torach. Swoją pasję i zamiłowanie do prędkości przekuł w dwa złote medale podczas igrzysk paraolimpijskich w 2012 r. w kolarstwie z napędem ręcznym!

Mick Doohan

Australijski zawodnik startujący w motocyklowych mistrzostwach świata. W sezonie 1992 podczas treningu na torze w Assen uległ z pozoru niegroźnie wyglądającemu wypadkowi, po którym został przetransportowany do szpitala. Obrażenia nogi były na tyle poważne, że lekarze rozważali amputację, co oczywiście oznaczałoby dla Micka koniec kariery. Wtedy były szef Clinica Mobile postanowił podjąć się uratowania nogi, zszywając obie dla pobudzenia krążenia.

Rehabilitacja się udała, a Mick wrócił na ostatnie dwie rundy sezonu! Po powrocie w latach 1994–1998 zdobył 5 tytułów mistrza świata z rzędu! W kolejnym sezonie po poważnym upadku zakończył rywalizację w mistrzostwach.

Robert Kubica

Nasz rodak. W sezonie 2006 zastąpił za kierownicą Jacques Villeneuve’a w zespole BMW Sauber. W sezonie 2008 Robert uplasował się na 4. pozycji w klasyfikacji generalnej. Od sezonu 2010 Robert jeździł w barwach Renault. Niestety wypadek podczas rajdu Ronde di Andora przedwcześnie zakończył przygodę Polaka w F1. Robert Kubica walczył o życie. Jego ręka była w tragicznym stanie i rozważano amputację, jednak ostatecznie zdecydowano się na rekonstrukcję dłoni.

Po rehabilitacji Robert postanowił pozostać w motorsporcie, ale asfaltowe tory zamienił na szutrowe odcinki specjalne. Tych kilka sezonów spędzonych w rajdach pozwoliło mu odzyskać pewność siebie i umocnić w decyzji do powrotu do wyścigów. W 2013 r. wygrał serię WRC2.

W marcu 2016 r. Robert pojawił się na testach do wyścigów długodystansowych, udowadniając, że nie ma dla niego ograniczeń. We wrześniu gruchnęła informacja o starcie Roberta w serii Renault Sport Trophy, gdzie zasiadł za kierownicą wyścigowego samochodu.

W sezonie 2017 podczas letnich testów Renault umieściło Roberta w bolidzie o aktualnej specyfikacji, sprawdzając go pod każdym względem. Ostatecznie Renault nie zakontraktowało Roberta na kolejny sezon, ale dzięki testom otworzyło szeroko drzwi do świata F1. Dziś (28.11.2017 r.) Robert testuje bolid z ekipą Williama i zapowiada się na wspaniały powrót w sezonie 2018, ale czekamy na oficjalną informację!

Tych kilka historii przytoczonych w tym wpisie ukazuje siłę człowieka, która determinuje go do powrotu na szczyt. My fani nie zawsze wiemy, co przechodzą osoby walczące o życie, o powrót do tego, co kochają! Pamiętajcie, naszym zadaniem jest ich wspieranie i kibicowanie najlepszym kierowcom we wszystkich seriach na świecie.

Motowojownik Damian


Dodaj komentarz